Monday 7 November 2011

Ich geh mit meiner Laterne ... Márton napi lámpások

Szent Márton napján a libák és a lámpácskák kapnak szerepet.
A német nyelvterületekről ismert lámpás és fáklyás felvonulásoka jó cselekedeteket szimbolizáló fényt hivatottak hirdetni.
A felvonulások sötétedéskor kezdődnek: a gyerekek és szüleik lámpásokkal járják az utcákat és közben Márton napi dalokat énekelnek.  A népszokás szerint a felvonulókat egy piros köntösben, római katonának öltözött ember,  ”Szent Márton” vezeti. A felvonulások hagyományosan a Márton-napi tűzgyújtással és a liba alakú sütemény ún. Weckmann elfogyasztásával végződnek. Márton a nép szeretett és hűséges pásztora lett. Mindenki tisztelte és szerette. A Márton-napi lovaglás a köpenyét megosztó katonát idézi, a ludakkal történő ábrázolás a püspökség elől bujkáló szerzetes árulóira emlékeztet.Szent Márton legendájáról itt olvashattok.


A lámpások is házi készítésü kiszúróval készültek így, az  itt leírt ( és nekem nagyon bevált) mézeskalács tésztából.

Készre sütöttem elöbb a lámpásokat ( 5 perc ), hagytam öket kihülni, majd ekkor töltöttem meg a réseket a nagyon apróra tört savanyúcukor darabokkal. Visszatettem a 200 fokos sütöbe, és kb. 2 percig sütöttem, de folyamatos figyelés mellett!!, míg a cukor el nem olvadt. Hagyjuk kihülni a sütöpapíron.




Összetört savanyú cukor

A már megsült lámpácska  üres részeiet megtöltjük cukormorzsával és 200 fokos sütöbe vissztesszük kb 2 percre, míg elolvad a cukor


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...